Publikacje

ok-slownikSłownik gatunków i zjawisk filmowych

Wydawnictwo Szkolne PWN (2010) / 256 stron / ISBN 978-83-262-0551-4

Książka prezentuje w porządku alfabetycznym gatunki filmowe szeroko wykorzystywane w kinematografii. Zarówno te tradycyjne, jak i zupełnie nowe, powstałe przez masowe stosowanie form wypowiedzi dotąd nie zaliczanych do szeroko rozumianej sztuki filmowej (np. video art, digital art, machinima).

 

ok-pleasureThe Pleasure and Pain of Cult Horror Films: An Historical Survey

McFarland & Company (2009) / 248 pages / ISBN 978-0-7864-3695-8

The horror genre harbors a number of films too bold or bizarre to succeed with mainstream audiences, but offering unique, startling and often groundbreaking qualities that have won them an enduring following. Beginning with Victor Sjostrom’s The Phantom Carriage in 1921, this book tracks the evolution and influence of underground cult horror over the ensuing decades, closing with William Winckler’s Frankenstein vs. the Creature from Blood Cove in 2005. It discusses the features that define a cult film, trends and recurring symbols, and changing iconography within the genre through insightful analysis of 88 movies. Included are works by popular directors who got their start with cult horror films, including Oliver Stone, David Cronenberg and Peter Jackson.

 

 

ok-ksiegiKsiążki zakazane

Wydawnictwo Szkolne PWN (2009) / 360 stron / ISBN 978-83-262-0216-2

Publikacja prezentuje obszerny zbiór książek, które wywarły znaczący wpływ na rozwój i wizerunek literatury, a których wydania na przestrzeni wieków były zabronione. Przedstawia przyczyny cenzury – społecznej, obyczajowej, religijnej, politycznej oraz jej skutki. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy książka może stanowić zagrożenie. Publikacja zawiera omówienie m.in. Archipelagu Gułag, Doktora Żywago, 451 stopni Fahrenheita, Nagiego lunchu oraz wielu innych.

 

 

ok-leksykonLeksykon filmowego horroru

Instytut Wydawniczy Latarnik (2006) / 304 stron / ISBN 978-83-60000-16-8

Leksykon filmowego horroru to szczegółowe i unikalne omówienia 100 najwybitniejszych przykładów tego gatunku filmowego. Celem książki miało być ukazanie różnych rodzajów filmowego horroru wraz z jego ewolucją na przestrzeni dziesiątków lat. Począwszy od Gabinetu doktora Caligari i Golema z roku 1920, każdą dekadę XX wieku reprezentuje kilka tytułów, a i pierwsze lata wieku XXI mają swoich przedstawicieli. Podstawowym problemem przy ustalaniu listy tytułów było nie tyle zdecydowanie czy są one wystarczająco dobre lub też wystarczająco ważne, aby znaleźć tu swoje miejsce (dobrych i ważnych horrorów jest przecież znacznie więcej niż wymieniona setka), ile czy rzeczywiście kojarzą się one przede wszystkim z kinem grozy. Autor uważa, że decyzja czy film jest, czy nie jest horrorem nie musi wcale zależeć od jego treści, często ważniejsza jest atmosfera i zastosowane w nim sposoby tworzenia napięcia. Prezentowane w tu sto tytułów nie obejmuje więc wszystkich istniejących odmian filmowej grozy, ale każdy kto obejrzy omówione w tym leksykonie horrory, nawet w gronie znawców gatunku powinien czuć się pewnie. A co najważniejsze, przekona się jak niezwykle różnorodne, pomysłowe czy wręcz hipnotyzujące bywają filmy grozy.
Wielką atrakcją dla wielbicieli horroru jest płyta DVD dołączona gratis do Leksykonu, zawierająca jeden z najpopularniejszych horrów film Hellraiser.